fbpx

Viva Bemanning har fyllt 5 år!

Dela

Den 12 mars 2019 startades Viva Bemanning. Fyra barndomsvänner som under många år haft tanken på att starta något tillsammans, och äntligen blev drömmen verklighet! Det innebär att företaget precis fyllt fem år.

Vi har i samband med den dagen passat på att intervjua en av grundarna, Vartan Bedrosian.
Läs hela intervjun här nedan.

Vi möttes upp utanför huvudkontoret, det maffiga slottet i Enköping, där Vartan öppnade dörren med ett leende och välkomnade oss in i värmen. Vi slog oss ned i ett av rummen i byggnaden och tog en klunk av kaffet innan vi påbörjade intervjun.

Vilka var de ursprungliga drivkrafterna och visionerna som inspirerade till att starta Viva Bemanning för fem år sedan?

Det började egentligen med att jag tillsammans med Viva Bemannings medgrundare, redan efter gymnasiet ville starta upp någonting tillsammans. Livet kom emellan och vi alla valde att studera på olika håll under några år. Dialogen har däremot alltid funnits där och vi har till och från bollat idéer och tankar med varandra.

För att svara på frågan så kommer egentligen den ursprungliga drivkraften från en vilja att vara med och bygga upp ett bolag från grunden. Med likasinnade barndomsvänner tog vi våra erfarenheter med oss och valde att fokusera på områden där vi indirekt kunde hjälpa andra människor.  Vi alla kommer från olika branscher och har olika bakgrunder och erfarenheter sedan tidigare vilket gjorde att vi till slut landade i att starta just Viva Bemanning.

Vad är det för känslor som går genom dig just nu när du tänker på att det faktiskt gått fem år?

Det är en mäktig känsla, att vi redan har funnits i fem år, och allt vi har åstadkommit under denna tid tillsammans med våra medarbetare, kunder och konsulter.

Jag känner att tiden gått väldigt fort och jag brukar säga att jag idag har två barn – Viva Bemanning på 5 år och min son Alexander på 1,5 år. Framöver ska det bli väldigt spännande att få följa deras resor, – säger Vartan och ler.

Vilka höjdpunkter tar du med dig från de senaste åren på Viva?

Vi startade bolaget i lilla Enköping och nu 5 år senare har vi flera kontor i Sverige och även ett kontor i Oslo – vilket gör att vi idag har en ökad fysisk närvaro och närmare till våra kunder och konsulter.

Genom åren har vi lyckats rekrytera fantastiska medarbetare till företaget och har nu passerat 50 personer internt, utspritt på våra kontor i Sverige & Norge. Under 2023 lyckades vi hjälpa 600 konsulter ut i arbete, de personerna har i sin tur kunnat avlasta våra kunder med deras bemanningsbehov.

Vad anser du vara Vivas mest unika eller utomstående egenskap som har bidragit till vår framgång under de senaste åren?

Jag skulle säga att kombinationen av att bygga en stark företagskultur med en tydlig vision för bolaget är en huvudnyckel till att få ett företag att fungera. Medarbetarna får på så sätt uppleva ett tydligt syfte med företaget och de uppsatta målen.

Vi är kund- och konsultfokuserade med våra medarbetare i centrum och våra medarbetare brinner dag in och dag ut för att hjälpa våra konsulter och kunder. Vi har sedan start eftersträvat hög kvalitet på det arbete vi gör och kombinerat det med service i världsklass. Jag tror verkligen att vi, trots vår svåra konkurrensmiljö, har kunnat sticka ut bland mängden av alla bemanningsföretag tack vare det.

Vilka personliga berättelser eller anekdoter från Vivas resa som företag tror du skulle inspirera och engagera andra?

Det som direkt kommer upp i minnet är en kall vinterdag någonstans i Mellansverige, cirka en månad före pandemin startade, när en av våra läkare kontaktade oss och hade problem med sin bil. Läkaren hade jouren på nätterna och var tvungen att ha tillgång till en egen bil.

När vi fick reda på detta valde vi att mitt i natten åka dit med två olika bilar. Vi lämnade den ena bilen utanför hans bostad med nyckeln på ena däcket. Därefter åkte vi hem till Enköping igen med den andra bilen. Den här berättelsen följer alltid med mig, inte för att det vi gjorde var extraordinärt eller så. Utan snarare för att det säger mycket om vår inställning till hur vi löser problem samt att vi värnar om våra anställda & finns där för dem. Bokstavligen dag som natt!

Hur ser du på Vivas framtid? 

Jag ser väldigt ljust på framtiden trots att det är utomstående faktorer som vi inte kan påverka i dagsläget som gör att det är lite turbulent just nu. Vi väljer ändå att fokusera på de saker som vi kan påverka som förhoppningsvis kan leda till en bättre framtid, ett exempel som jag kommer på är hur vi bemöter våra utmaningar.

Vi har under våra första fem år byggt upp ett stabilt bolag tillsammans med våra medarbetare, konsulter och kunder. Det är ytterst viktigt att vi framöver fortsätter att utvecklas som företag & eftersträvar viljan att ge mervärde till våra kunder & konsulter.

Avslutningsvis skulle jag vilja tacka alla som har varit med oss under resans gång & jag ser fram emot vad framtiden har att visa.

Tack själv, för dina svar!